Tornar

Suport a l´envasat neutre dels productes del tabac


Fumar perjudica
 Divendres 30 d´Octubre de 2015

El Comitè Nacional per a la Prevenció del Tabaquisme (CNPT) i les CCAA han donat el seu suport a l´envasat neutre. El Departament de Salut de Catalunya en un nota de premsa ha donat el seu suport afegint-se així a altres Conselleries de Sanitat que també l´han fet: Andalusia, Aragó, Balears, Cantàbria, Castella-la Manxa, Extremadura, Galícia, La Rioja, Madrid i Murcia.

L’envasat neutre dels productes del tabac –conegut també com empaquetat genèric o plain packaging- és una mesura adoptada o en estudi a diferents països, que consisteix en modificar la presentació amb que es comercialitzen els productes del tabac, de manera que els paquets de cigarrets només incorporin el nom de la marca, un nom de producte o un nom de fabricant sense utilitzar logotips o altres trets distintius a banda de les advertències sanitàries, timbres fiscals o altres elements d’informació obligatoris. Des que al 2012 es va implantar a Austràlia, països com el Regne Unit, Irlanda i França, ja ho han aprovat i estan en procés de fer-ho Noruega, Finlàndia, Suècia, Itàlia i Hongria.

L´objectiu és reduir l´atractiu del tabac, especialment entre els joves, amb un envasat neutre dels cigarrets, sense logotips, tots amb la mateixa forma, color, mida i tipografia, amb l´única distinció del nom de la marca en lletra petita i deixant un major espai per a les advertències sanitàries. Per això el CNPT ha sol•licitat al Govern espanyol, amb el suport d’aquestes conselleries, que ho contempli en el projecte de Reial Decret per a la regulació de l´embalatge del tabac.

Segons un estudi finançat per la Comissió Europea, en el qual ha participat Open Evidence, la primera spin-off de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), "els textos i imatges dels PAQUETS tenen efecte en el desig, podent reduir la probabilitat de compra en un 80%". És més, l´estudi demostra que es poden mesurar els diferents tipus d´emocions i saber sobre quines s´ha de influir ". Les imatges que desprenen emocions com vergonya, indignació, ansietat o angoixa tendeixen a ser més eficaces que les que evoquen sentiments de por o repugnància.

Us afegim la nota de premsa del Departament de Salut i una selecció de repercussió en els mitjans.